BAKANLAR KURULU’NUN 24.12.2011 TARİH VE 2012/4096 SAYILI KARARI İLE 17/01/2013 TARİHLİ VE 28531 SAYILI RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANIP YÜRÜRLÜĞE GİREN ‘SERBEST AVUKATLARDAN HİZMET SATIN ALINMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK’ ANAYASAYA,AVUKATLIK KANUNUNA,TÜRKİYE BAROLAR BİRLİĞİ MESLEK KURALLARINA VE TÜRKİYE BAROLAR BİRLİĞİ REKLAM YASAĞI YÖNETMELİĞİNE AYKIRILIKLAR İÇERMEKTEDİR.
ÖNCELİKLE SÖZ KONUSU YÖNETMELİKTE AVUKATLIK HİZMETİNİN İHALE İLE SATIN ALINMASI ANAYASANIN 138.MADDESİNDE YERALAN MAHKEMELERİN BAĞIMSIZLIĞI İLKESİYLE ÇELİŞKİ GÖSTERMEKTEDİR. İHALE İLE ALINMIŞ BİR AVUKATIN AYRICALIKLI OLDUĞU ,DAHA ÜSTÜN YA DA DAHA DONANIMLI OLDUĞU GİBİ BİR ANLAYIŞA VASIL OLMA İHTİMALİNİ KUVVETLENDİRMEKTEDİR. BU YÖNDE BİR ANLAYIŞ HEM MAHKEMELERİ ETKİ ALTINA ALABİLMEKTE HEM DE AVUKATLAR ARASINDA VAROLMAYAN BİR HİYERARŞİ MEYDANA GETİRMEKTEDİR.AYRICA İHALE İLE SEÇİLEN BİR AVUKATA SOYUT DAHİ OLSA BİR ÜNVAN VERİLMİŞ OLUP BU DURUM TBB MESLEK KURALLARINA VE REKLAM YASAĞI YÖNETMELİĞİYLE ÇELİŞMEKTEDİR.
TBB MESLEK KURALLARI:
MADDE 7;AVUKAT, SALT ÜN KAZANDIRMAYA YÖNELEN HER TÜRLÜ GEREKSİZ DAVRANIŞTAN TİTİZLİKLE KAÇINMALIDIR.
MADDE 8;AVUKAT KENDİNE İŞ SAĞLAMA NİTELİĞİNDEKİ HER DAVRANIŞTAN ÇEKİNİR.
TBB REKLAM YASAĞI YÖNETMELİĞİ:
MADDE 1; AVUKATLAR,İŞ ELDE ETMEK İÇİN REKLAM SAYILABİLECEK HER TÜRLÜ GİRİŞİM VE EYLEMDEN KAÇINMALIDIR.
MADDE 8(B/C);YAŞAMLARI,KAZANÇLARI,MESLEKİ FAALİYETİ HAKKINDA ‘REKLAM NİTELİĞİNDE’YAYINLARDA BULUNAMAZ,AVUKAT ÜNVANINI KULLANARAK YAZILI,İŞİTSEL,GÖRSEL İLETİŞİM ARAÇLARINDA VE İNTERNETTE RÖPORTAJ,SOHBET,KONUŞMA,TARTIŞMA VE BENZERİ PROGRAMLARA KATILDIKLARINDA;REKLAM SAYILABİLECEK HER TÜRLÜ DAVRANIŞTAN KAÇINMAK ZORUNDADIR.
MADDE 11;BU YÖNETMELİK KAPSAMINDA OLANLAR SALT ÜN KAZANMAYA YÖNELİK HER TÜR GİRİŞİM VE EYLEMLERDEN KAÇINMAK,İŞ ELDE ETMEK İÇİN REKLAM SAYILABİLECEK HER HANGİ BİR GİRİŞİM VE EYLEMDE BULUNMAMAK,ÜÇÜNCÜ KİŞİLERİN KENDİLERİ İÇİN REKLAM SAYILABİLECEK BU TÜR EYLEM VE DAVRANIŞLARINA İZİN VERMEMEK,ENGEL OLMAK İÇİN GEREKLİ ÖNLEMLERİ ALMAKLA YÜKÜMLÜDÜRLER.
YÖNETMELİK MADDE 4’DE BELİRTİLEN ’AVUKATLIK HİZMETİ SATIN ALINACAK HALLER’ İÇERİĞİ İTİBARIYLA ÖNCE ANAYASA’YA ARDINDAN AVUKATLIK KANUNU NA KARŞI AYKIRILIKLAR İÇERMEKTEDİR. UZMANLIK GEREKTİREN DURUMUN BELİRLENMESİNDEKİ KRİTERLER BİLİNMEZLİK İÇERİSİNDE KAMUOYU VE AVUKATLAR ARASINDA ŞEFFAFLIK VE ADİLİYET İNANCINA GÖLGE DÜŞÜRMEKTEDİR. HİZMET ALIMININ
BELİRLENMESİNDE ROL ALAN FAKTÖRLER İÇERİSİNDE AYRICA TAKDİR YETKİSİNİ KULLANACAK MAKAMIN YETERLİLİĞİ DE SORGULANMALIDIR. UZMANLIK GEREKTİREN KONU AVUKATLAR ARASINDA TESPİT EDİLMESİ TAMAMEN SOYUT KAVRAMLARA BAĞLI ‘BİLGİ’ OLARAK AYRICA YÖNETMELİK MADDE 5’DE DÜZENLENEN ‘DOĞRUDAN TEMİN’ USULÜ YÜRÜTMEDE SONUÇLARI ’SAKAT’ OLARAK NİTELENDİRİLEBİLECEK DERECEDE VAHİM OLABİLİR.
YÖNETMELİK MADDE 8’DE YERALAN ‘HİZMET SATIN ALMA KOMİSYONU’ ÜYE DAĞILIMI BAKIMINDAN HUKUKİ OLARAK SAĞLIKLI KANAAT TESPİT EDEBİLİR BİR YAPIDAN UZAKTIR. YÖNETMELİĞE HAİZ ÜST YÖNETİCİ VE İDAREDEN ‘3’,HUKUK BİRİMİNDEN ‘2’ İBARELERİYLE KOMİSYON YAPISI BELİRLENMİŞ BU KOMİSYON ÜYELERİNİN HANGİ BİLGİ VE EMARELERE DAYANARAK SEÇME KABİLİYETİNE SAHİP OLACAKTIR BU DA KUŞKUSUZ EN ÖNEMLİ SORUNLARDAN BİRİDİR. AYRICA AYNI MADDENİN 3ÜNCÜ BENDİNDE KOMİSYONUN 3 SERBEST AVUKATA DAVETİYE GÖNDERMESİ USULÜ TEKLİF TALEBİNDE BULUNMASI AVUKATLIK MESLEĞİNİN TİCARİ BİR FAALİYETE DÖNÜŞMESİ OLARAK ALGILANABİLİR.YİNE BU TEKLİFLERİ HANGİ HUKUKİ BİLGİLERE SAHİP OLAN ‘İDARECİ’ LERİN DOĞRU BİR SÜZGEÇTEN GEÇİREREK DEĞERLENDİRECEĞİ DE MEÇHULDÜR.
İDARECE BELİRLENECEK ÖZEL ŞARTLARI TAŞIMAK İBARESİ; HUKUK BİLGİSİ TARTIŞMALI BİR SEÇİCİ GRUP TARAFINDAN YAPILIYOR OLMASI OLDUKÇA SIKINTILIDIR. BÖYLESİ GENEL VE SOYUT DÜZENLEMELERLE İDARENİN DENETLEMESİ KABUL EDİLEMEZ. BU ŞEKİLDE SINIRSIZ BİR TAKDİR YETKİSİ TANINMIŞ OLMASI DA HUKUKİ DEĞİLDİR.
ANAYASANIN 1136 SAYILI MADDESİNCE DÜZENLENEN AVUKATLIK KANUNU İLE AVUKATLIK MESLEĞİ VE KRİTERLERİ BELİRLENMİŞ KAMU KURUM VE KURULUŞLARI İLE ŞAHIS HAKLARINI YARGI MERCİLERİNDE TEMSİL YETKİSİNE HAİZ OLAN YEGANE BİR MESLEKTİR. BU BAĞLAMDA ÇIKARILAN YÖNETMELİK ÖZÜ İTİBARIYLA AVUKATLIK KANUNUNA BAĞLI KALMAK ZORUNDADIR.İLGİLİ YÖNETMELİK MADDE 6 DA BELİRLENEN VE ‘TÜRK VE YABANCI UYRUKLU SERBEST AVUKATLAR ’İBARESİ KANUNA AYKIRIDIR.
AVUKATLIK KANUNUNDA MADDE 3/A İLE AÇIKÇA BELİRTİLEN AVUKATLIK MESLEĞİNE KABULÜN ÖN KOŞULU TÜRK VATANDAŞI OLMAK VE TÜRK HUKUK FAKÜLTELERİNDEN MEZUN OLMAK VEYA DENKLİĞİ KABUL EDİLEN YABANCI ÜLKE HUKUK FAKÜLTELERİNDEN MEZUN OLMAK YANISIRA AVUKATLIK STAJINI TAMAMLAMIŞ OLMAK HÜKÜMLERİ YERALMAKTADIR.BU BAKIMDAN ÖZELLİKLERİ BELİRTİLMİŞ; TÜRK VATANDAŞLARINA ÖZGÜLENEN HİZMETİ SÖZ KONU YÖNETMELİK MADDE 6 İLE TÜRK VE YABANCI UYRUKLU SERBEST AVUKATLAR’ İLE BİRLEŞTİRMESİ AÇIK BİR ŞEKİLDE KANUNA AYKIRILIK İÇERMEKTEDİR.
KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME İLE YASAL ZEMİNİ HAZIRLANAN, HİYERARŞİK OLARAK DAHA ÜSTTE YERALAN ANAYASAYA,AVUKATLIK KANUNUNA AYKIRI HÜKÜMLER İÇERMESİ MÜMKÜN DEĞİLDİR.YÖNETMELİK AMACINI AŞARAK HUKUKİ OLARAK DENETLENMESİ İMKANSIZ BİR DURUM VE ADİL YARGILAMA İLE ŞEFFAFLIK ZEMİNİNE AYKIRILIK İÇERDİĞİNDEN İPTAL EDİLMESİ GEREKMEKTEDİR.15.04.2013
AVUKAT FEVZİ KONAÇ
KAYSERİ BARO BAŞKANI